Terberg zet grote stap op internationale afval-inzamelmarkt: Think global, act local

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Terberg zet grote stap op internationale afval-inzamelmarkt

Think global, act local

Terberg Group is een succesvol familiebedrijf uit IJsselstein. De ruim achtentwintig werkmaatschappijen opereren veelal in een internationaal concurrentieveld. Met de overname van het Spaanse RosRoca door de divisie Terberg Environmental zet het concern een grote stap voorwaarts. "Het brengt de onderneming als geheel naar een hoger niveau," aldus Godfried Terberg. Actuele nieuwbouw in IJsselstein benadrukt het belang van Terberg voor de regionale economie.

Opvallend nieuws uit IJsselstein, in februari van dit jaar. Terberg Environmental (een divisie van de Terberg Group) maakte de overname bekend van het Spaanse RosRoca Environment. De omzet van dit bedrijfsonderdeel neemt hierdoor toe tot bijna 400 miljoen euro, terwijl Terberg een meerderheidsbelang heeft in de nieuwe combinatie. "Inderdaad; David neemt Goliath over," lacht Godfried Terberg. Als voormalig directeur van Terberg Environmental is hij nu CEO van de Terberg RosRoca Group.

Strategische keuze

Terberg Environmental was al een gezond bedrijf. Godfried Terberg: "Als producent van beladingssystemen waren de groeimogelijkheden echter beperkt. Die lagen vooral in het buitenland, waarbij we afhankelijk waren van lokale bedrijven; vuilniswagenopbouwfabrikanten die voertuigen leveren voor de inzameling van afval. Vandaar de strategische keuze om zelf opbouwfabrikant te worden. Met deze overname zijn we nu in één klap een substantiële speler met productievestigingen in Nederland, Engeland, Spanje, Duitsland en Brazilië."

Rollercoaster

De overname was in september 2015 al aangekondigd. "De afwikkeling van details met de Spaanse aandeelhouders vergde veel tijd. Maar op 19 februari zijn alle handtekeningen gezet." Een hectische periode volgde. "Een rollercoaster, kun je rustig zeggen. De eerste week heb ik samen met de voormalige Spaanse CEO alle bedrijven bezocht. Daar is Terberg geïntroduceerd en heb ik onze plannen toegelicht. Belangrijkste boodschap: ga gewoon door met het werk, blijf doen waar jullie goed in zijn. En vooral: houd oog voor de klant." De voorgenomen overname was al geruime tijd bekend. "Het kwam ook voor opdrachtgevers niet als een verrassing. Om hun wensen en eisen scherp op het netvlies te houden, is er intensief contact. Want onze klanten bepalen uiteindelijk het succes van de nieuwe combinatie."

Groeikansen

Inmiddels is de nieuwe Terberg RosRoca Group zo'n acht maanden operationeel. "Al is de overname uit strategisch oogpunt logisch, spannend is het natuurlijk wel," aldus Terberg. "Iedereen is nu gewend aan de situatie en de nieuwe structuur. De leiding is in handen van een ervaren team; een internationale raad van bestuur waaraan ik leiding mag geven." De beoogde synergie blijkt ook in de praktijk. "We beschikken nu over een compleet productengamma voor de afval- en recyclingmarkt met alle kansen om internationaal sterk te groeien."

Hoger niveau

Het hoofdkantoor van de Terberg RosRoca Group staat in Warwick, Engeland. Godfried Terberg brengt er drie dagen per week door. De overige tijd wordt verdeeld tussen Spanje en Nederland. Daar is hij onder meer als vicevoorzitter actief in de raad van bestuur van Terberg Group, samen met zijn neef George (voorzitter) en financieel directeur Paul van der Kroft. "Dit is de holding van onze ruim achtentwintig werkmaatschappijen. Van daaruit worden onder meer financiële controle, rapportage en ICT centraal geregeld. Ook fungeert de holding als schakelpunt tussen de Terberg-bedrijven."

De overname heeft impact op de hele groep. "Voorheen waren we een Nederlands bedrijf met buitenlandse vestigingen, nu zijn we een internationaal concern. Niet alleen is de omzet fors gegroeid, ook als het gaat om expertise is aanzienlijk bijgeschakeld. Op het gebied van bijvoorbeeld ICT, fiscaliteit en HR zijn we verder geprofessionaliseerd. Kortom: deze fusie brengt ook de onderneming als geheel naar een hoger niveau."

Persoonlijke drijfveer

De Terberg-bedrijven zijn gewend om organisch te groeien, langzaam maar gestaag. Godfried Terberg: "De overname van RosRoca was een trendbreuk. Een grote stap, waar we uiteraard goed over nagedacht hebben. En die zorgvuldig is voorbereid, met veel aandacht voor het informeren van de familie. Milieu, het verwerken en recyclen van afval hebben een hoge prioriteit voor de samenleving. Het belang ervan is groot en zal in de toekomst nog verder toenemen. Daarom is het een kansrijke sector om in te opereren en te investeren. Dat doen we met deze overname. Uitgangspunt daarbij blijft dat alle inspanningen gericht zijn op continuïteit, op het waarborgen van een gezonde, stabiele bedrijfsvoering. Nu en in de toekomst. Belangrijke persoonlijke drijfveer daarbij is dat ik deel uitmaak van een onderneming die mijn naam draagt. Een bedrijf dat veel familieleden voor mij in bijna 150 jaar met hard werken hebben gemaakt tot wat het nu is. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om maximaal bij te dragen aan de verdere ontwikkeling ervan." n

coverstory

MARKANTE T

De Terberg-bedrijven zijn een factor van belang in de regionale economie. Dat IJsselstein ondanks de internationale expansie nog altijd hun thuisbasis is, wordt benadrukt door actuele nieuwbouw aan de Baronieweg. In een pand met een grote t als prominente blikvanger vestigen zich Terberg Techniek en Terberg Matec Nederland. Door de groei van beide bedrijven was ruimere huisvesting noodzakelijk. Het nieuwe pand biedt plaats aan zo'n honderd medewerkers.

ONDERSCHEIDEND IN NICHEMARKTEN

De basis voor de huidige Terberg Group werd in 1869 gelegd met een smederij in Benschop. Anno 2016 is de leiding in handen van de vierde generatie. De Terberg-bedrijven zijn actief met speciale voertuigen (fabricage van haven- en distributietrekkers), modificeren van voertuigen (trucks, bedrijfs- en personenwagens), als producent van afvalinzamel- en beladingssystemen, meeneem-heftrucks en in leasing en verhuur van personen- en bedrijfswagens. Over 2016 verwacht Terberg Group met circa 2.500 medewerkers een omzet van circa 825 miljoen euro te realiseren. "Door onderscheidend te zijn, bouwen wij volume op in nichemarkten," zegt Godfried Terberg. "Bij vrijwel alle activiteiten gaat het om kapitaalgoederen met een lange gebruikscyclus. Daarom is veel aandacht voor service en onderhoud." Belangrijk motto: think global, act local. "Bij onze buitenlandse vestigingen maken we gebruik van lokale kennis en werken samen met sterke plaatselijke distributeurs. Daarmee willen we verder groeien. Niet alleen in Europa, ook in het Midden-Oosten, Azië en Zuid-Amerika."

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement