Introductie Hyundai Ioniq: Rotterdams tintje

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Introductie-evenement Hyundai Ioniq

Rotterdams tintje

Met zijn milieuzone weert Rotterdam vervuilende auto's. Tegelijkertijd draagt de stad bij aan een landelijke vermindering van CO2-uitstoot, want er worden schone nieuwe Hyundai's verkoopklaar gemaakt, met als nieuw boegbeeld de Ioniq. Wij woonden het introductie-evenement 'Ioniq Drive Away' in het havengebied bij en maakten een testrit tot aan de voordeur van dealerbedrijf Cluistra in Nieuwegein.

tekst en FOTOGRAFIE Aart van der Haagen

Met de lancering van de Ioniq breekt voor Hyundai een belangrijk nieuw tijdperk aan, want het Koreaanse merk zet nu een stevige voet tussen de deur in het segment van 'groene' auto's. Het merk is er zeker niet als eerste bij op dit vlak, maar pakt de zaken wél meteen grondig aan, alleen al door een platform voor drie varianten te ontwikkelen: de Hybrid (79 g/km, nu nog 21% bijtelling), de pas in 2017 verkrijgbare Plug-in (32 g/km, 50 km elektrische autonomie) en de Electric (nu nog 4% bijtelling, 280 km autonomie). Daarvan combineren de eerste twee een elektromotor met een 1.6 GDi-krachtbron die een zeer hoog thermisch rendement van veertig procent kent, goed voor een systeemvermogen van 141 pk. De Electric moet het met 120 pk stellen, maar weegt ook iets minder (1420 in plaats van 1445 kg) en profiteert van een constant koppel van 295 Nm. Hij kent met een starttarief van ? 33.995 een concurrerende prijsstelling, maar vooral de Hybrid wordt messcherp in de markt gezet: vanaf

? 21.995. Dat heeft óók prettige gevolgen voor de zakelijke bijtelling, los van het percentage.

Indrukwekkend proces

De tachtig Nederlandse Hyundai-dealerbedrijven keken reikhalzend uit naar woensdag 21 september, de dag waarop de eerste honderd hybrides officieel werden vrijgegeven voor Nederland. Dat gebeurde in de vorm van het evenement 'Ioniq Drive Away', met als startlocatie het Rotterdamse havenbedrijf C.RO Ports, dat al twintig jaar met Hyundai samenwerkt om auto's voor verscheidene Europese landen afleverklaar te maken. Elk voertuig ondergaat een pre delivery inspection, krijgt een wasbeurt en er worden eventuele accessoires gemonteerd, zoals een spoiler of een set lichtmetalen wielen. Toevoeging van een Rotterdams tintje, zou je kunnen zeggen. "Een indrukwekkend proces," vond Gert Cluistra, directeur van het gelijknamige bedrijf in Nieuwegein (met tevens een vestiging in Veenendaal), na afloop van de rondleiding. De dagelijkse doorloop bedraagt 35.000 auto's, overigens ook van andere merken. 24 uur per dag, zeven dagen per week gaat het proces door. "Erg gaaf voor ons, maar ook voor onze relaties om eens te aanschouwen wat zich hier achter de schermen afspeelt." Cluistra nam vanuit beide filialen een klant mee, voor wie de ontvangst op het gigantische terrein van C.RO Ports een unieke en bijzondere gebeurtenis vormde.

Foto- en filmopnamen

Na een presentatie vanuit Hyundai Motor Netherlands, waarin de directie de sterke punten en de marktkansen van de Ioniq gedetailleerd onder de aandacht bracht, konden alle dealers en hun relaties de allereerste exemplaren op Nederlands kenteken zelf aan de tand voelen. Het betrof de Hybrid-versie, die bij beide relaties van dealerbedrijf Cluistra een sterke indruk achterliet. Ze vonden de auto direct vertrouwd aanvoelen, zonder dat de innovatieve techniek voor een afwijkende beleving zorgde. Kilometers maken konden ze volop, want na foto- en filmopnamen voerde de reis naar de filialen in Nieuwegein en Veenendaal nog via Amsterdam, waar het complete gezelschap een unieke Hyundai Ioniq Pop-up Store nabij de Arena bezocht. Daar kregen de aanwezigen nadere uitleg over de techniek, visueel ondersteund met een opengewerkte aandrijflijn. "Toen ging het voor ons nog meer leven," blikt Gert Cluistra terug.

Cw 0,24

Dan de Ioniq zelf. Behalve de interessante prijsstelling valt nog meer goed nieuws te melden, want de fastbackachtige koets met zijn cw-waarde van 0,24 ziet er appetijtelijk uit, waarbij de Electric zich onderscheidt met een gesloten grille en koperkleurige in plaats van blauwe accenten. Dat laatste verschil treffen we ook aan in de elegant vormgegeven cockpit, die qua materiaalgebruik niet echt maatstaven zet. Ruim en comfortabel is 'ie zeer zeker wel, terwijl achterin maar liefst 550 liter (455 bij de Electric) aan bagage past. Op de uitrusting beknibbelt Hyundai bepaalt niet, want de instapversie i-Motion mag zich verheugen in het gelukkige bezit van 15-inch lichtmetalen wielen, gescheiden climate control, adaptieve cruise control, een audiosysteem, bluetooth, een lichtsensor, parkeersensoren achter, rijstrookbewaking en een stadsnoodstopsysteem. De persconferentie voorafgaand aan de testritten staat deels in het teken van de kreet 'Fun to drive', hetgeen hooggespannen verwachtingen wekt. De Ioniq maakt die tot op zekere hoogte waar, want qua rijcomfort en dynamiek doet hij zeker niet onder voor de gemiddelde standaard in het C-segment. Een uitschieter naar boven vormt hij niet, maar wij vragen ons ook af hoeveel klanten dat echt een must vinden.

Rijprogrammaselector

In de Hybrid-uitvoering werken benzine- en elektromotor harmonieus en stil samen en kan de zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling het meestal prima bijbenen, al reageert hij op de snelweg ietwat loom. Aan boord van de Electric, die we naderhand kortstondig konden beproeven, word je door het hoge koppel vanuit stilstand afgevuurd, zeker als je de rijprogrammaselector in standje 'Sport' zet. Aardig zijn de flippers aan de stuurkolom om de mate van afremmen op de motor te bepalen. Kies je voor het maximum, dan hoef je het rempedaal nauwelijks nog aan te raken en dat ervaar je als heel prettig. De balans opmakend durven wij te stellen dat Hyundai met de Ioniq in een behoefte voorziet, ten eerste door de gunstige vanafprijs, ten tweede door de flexibiliteit van het platform ten aanzien van mobiliteitskeuzes en ten derde vanwege de prima uitwerking van het concept. Voeg daarbij een uitgebreid garantiesysteem (vijf jaar en op het elektrisch gedeelte acht jaar) en het merk heeft een winnaar in huis. n

event

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement