333TRAVEL scoort met reizen op maat

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2016 | Lees volledige uitgave online

333TRAVEL scoort met reizen op maat

"Customer journey moet van begin tot eind kloppen"

In de dynamische reisbranche onderscheidt 333TRAVEL zich met een individueel aanbod. Cruciale rol is daarbij weggelegd voor landenspecialisten. "Stuk voor stuk echte liefhebbers met maar één doel: iemand de tofste weken van zijn leven bezorgen." Als nieuwe en tegelijkertijd vertrouwde partner ondersteunt Rabobank Utrecht de reisorganisatie bij haar ambities.

Arno van Uffelen is oprichter en CEO van 333TRAVEL. Samen met Frangken Tuhumena heeft hij de leiding bij de in Harmelen gevestigde reisorganisatie. "Ik was al werkzaam in de reisbranche toen ik in 2000 met mijn voormalige compagnon een trip maakte naar Azië. We hadden het zo naar onze zin dat de overtuiging 'Daar moeten we iets mee doen' steeds sterker werd. Het leek een ideale manier om werk en plezier te combineren."

Speurders

333TRAVEL was geboren. "We startten op een klein kantoortje hier tegenover. Een mooie tijd met veel lol en lange dagen. De nadruk lag op reizen naar Azië, als bestemming destijds sterk in opkomst. Veilig, goed bereikbaar en relatief goedkoop." Van begin af aan speelde internet een centrale rol. "Al had dat nog lang niet de impact die het nu voor onze branche heeft. De eerste jaren werden reizen nog vooral verkocht via Speurders-advertenties in De Telegraaf."

Hoogspanning door tsunami

Het aantal bestemmingen groeide en de nadruk kwam steeds meer te liggen op maatwerk. "Na de tsunami in 2004 volgde een telefoontje van het NOS Journaal. Het bleek dat 333TRAVEL van alle reisorganisaties de meeste klanten had in Phuket." De watersnoodramp zorgde voor hoogspanning bij het bedrijf. "Vier dagen is onafgebroken gewerkt om alle klanten te repatriëren. Het betekende tegelijkertijd ook een wake-up call door het besef dat we een serieuze marktpartij waren geworden. De periode daarna maakte het bedrijf op tal van gebieden een professionaliseringsslag door."

Anticiperen op onverwachte gebeurtenissen is een tweede natuur. "Niet alleen met de tsunami, ook door 9/11, SARS en de Vogelgriep zijn we inmiddels het nodige gewend. Dergelijke zaken hebben veel impact op onze activiteiten. Op de verkoop van reizen én voor onze klanten ter plaatse. Daarom liggen draaiboeken klaar voor het geval zich een calamiteit voordoet. Ook als tijdens een reis iets onverwachts gebeurt, willen we er zijn voor onze klanten."

Flexibele bouwstenen

Anno 2016 is 333TRAVEL gespecialiseerd in individuele reizen naar zeventien bestemmingen buiten Europa. Een team van zo'n dertig medewerkers bedient een brede doelgroep. "Individuele reizigers maar ook families, vriendengroepen of bedrijven die een reis willen maken met hun personeel. Wij helpen ze om wegwijs te worden in het immense aanbod. Met verschillende bouwstenen kunnen klanten een reis samenstellen die helemaal past bij hun voorkeur en wensen. Flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord." Een cruciale rol is weggelegd voor de kennis en ervaring van landenspecialisten. "Dat zijn stuk voor stuk echte liefhebbers met maar één doel: iemand de tofste weken van zijn leven bezorgen."

Kop koffie

Vanaf dag 1 bankiert de Harmelense reisorganisatie bij Rabobank Utrecht. "Naarmate het bedrijf groeide, werd de relatie intensiever," aldus Van Uffelen. "Zo waren bankgaranties nodig voor de Stichting Garantiefonds Reisgelden en een IATA-licentie om zelf tickets te kunnen aanmaken." De samenwerking verliep naar tevredenheid. "Na een aantal jaren kwam een collega-bank echter met an offer we couldn't refuse. Het leek een verstandige keuze om grotendeels over te stappen."

De relatie met Rabobank bleef wel bestaan. "Ze hadden nog altijd een rekening bij ons. Zeker eens per jaar dronken Arno en ik samen een kop koffie," vertelt Rick Vermeulen, accountmanager bij Rabobank Utrecht. "We wonen allebei in De Meern; ook daar kwamen we elkaar af en toe tegen." De samenwerking tussen 333TRAVEL en de andere bank begon te haperen. "Zij lieten steken vallen," zegt Van Uffelen. "We kregen het gevoel dat niet in oplossingen maar in problemen werd gedacht. Omdat het contact altijd goed was gebleven, zijn we met Rabobank het gesprek aangegaan over een hernieuwde samenwerking."

Valutarisico's

Dat leidde ertoe dat vrijwel alle bankzaken weer bij de coöperatieve bank zijn ondergebracht. "Bij zo'n belangrijke partner draait het om vertrouwen. Voorwaarde daarbij is een open communicatie; over de mogelijkheden maar zeker ook de onmogelijkheden. Bij Rick is dat absoluut het geval. Ook het feit dat hij al lang bij Rabobank werkt, draagt bij aan het vertrouwen."

333TRAVEL heeft te maken met veel vreemde valuta. "Het gaat daarbij om forse bedragen. Ook voor het afdekken van valutarisico's kwam Rabo met een competitief aanbod." De bank maakt hiervoor gebruik van de expertise bij Rabobank Nederland. Vermeulen: "Deze dienstverlening is de laatste jaren verder geoptimaliseerd. Ik merk dat het voor steeds meer bedrijven

een aantrekkelijke optie is."

Verwachtingen overtreffen

Met de nieuwe en tegelijkertijd vertrouwde bancaire partner is 333TRAVEL klaar voor de toekomst. "ICT-innovatie is een belangrijk aandachtsveld," stelt Van Uffelen. "Door tal van verschillende data te combineren, kunnen we klanten optimaal bedienen. Dat proces wordt alsmaar verder verfijnd." Ook sociale media krijgen veel aandacht. "Er is een intensieve interactie met volgers op Facebook, Twitter en Instagram. Wij zijn niet zomaar een reisorganisatie; 333TRAVEL is een community waar mensen graag deel van uitmaken."

Uitbreiding van het aanbod staat hoog op de to do-lijst. "Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Meest recente nieuwe bestemming is Zuid-Afrika. Daar ging twee jaar voorbereiding aan vooraf." Welke bestemming een klant ook kiest, 333TRAVEL wil diens verwachtingen overtreffen. "Daarbij spelen kleine dingen een belangrijke rol. Zoals een flesje witte wijn dat bij aankomst in het hotel klaarstaat na een lange reis. Gemiddeld scoren wij nu een 8,4 bij de waardering van klanten. Ambitie is om hier een 9 van te maken. Daartoe moet de customer journey letterlijk en figuurlijk van begin tot eind kloppen." n

BEDRIJFSPROFIEL

Rick Vermeulen (Rabobank Utrecht) en

Arno van Uffelen (333TRAVEL): nieuwe

en vertrouwde partners.

PRIJZENSWAARDIG INITIATIEF

333TRAVEL startte in 2004 een inzamelingsactie voor slachtoffers van de tsunami. In vervolg daarop nam de reisorganisatie het initiatief tot een structurele ondersteuning van projecten. Van Uffelen: "Met 333TRAVELCARE wordt elk jaar een goed doel geselecteerd in een van onze bestemmingen. Samen met klanten zamelen we daarvoor geld in. Voor 2016 is gekozen voor Mary's Sweet Home Orphanage in Noord-Thailand. Hier worden weeskinderen opgevangen en kunnen kinderen Engelse les volgen. Ook krijgt een aantal jongvolwassenen via dit project de kans op vervolgonderwijs. Klanten hebben een mooi bedrag bij elkaar gebracht en dat is door ons aangevuld. In oktober heb ik de cheque persoonlijk in Thailand overhandigd." Meer informatie over dit prijzenswaardige initiatief is te vinden op www.333TRAVELCARE.nl.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement