Internationaal profileren = lokaal profiteren
Utrecht profileert zich steeds sterker als Europees centrum voor gezondheidsinnovatie en duurzaamheid met het internationale profiel 'Utrecht, Heart of Health'. De stad is hiermee een aantrekkelijke locatie geworden voor congressen over gezondheid, duurzaamheid en digitalisering. Deze bijeenkomsten trekken niet alleen bezoekers aan, wat extra inkomsten oplevert voor horeca en cultuurinstellingen, maar bieden ook lokale ondernemers kansen om hun bedrijf te profileren en kennis te vergaren voor groei, ook in buitenlandse markten.
Foto's: Dik Nicolai en Leonard Walpot
Jaarlijks komen medische experts, onderzoekers en innovators naar Utrecht voor congressen rond (preventieve) gezondheidszorg en technologische innovaties zoals kankerbehandeling en robotchirurgie. Utrecht speelt op deze gebieden in de Europese top en heeft hiervoor recent de status van gezondheidsinnovatieregio ontvangen van de Europese Commissie.
In mei 2023 werd de Utrechtse Congres Alliantie opgericht, een samenwerking tussen publieke en private partijen zoals de gemeente en provincie Utrecht, de Koninklijke Jaarbeurs, de Universiteit Utrecht, HOST, de ROM, het Utrecht Convention Bureau en EBU. Deze alliantie bundelt krachten om internationale congressen naar de stad te trekken die aansluiten bij de positionering als
‘Heart of Health’.
Enkele voorbeelden van succesvolle congressen zijn het WHO European Healthy Cities Network congres en het Future Green City World Congres. In mei 2025 komt ook het International Forum on Quality and Safety in Healthcare naar Utrecht, waar zorgprofessionals van over de hele wereld samenkomen.
De voordelen van deze congressen op lange termijn zijn groot voor Utrecht. Internationale bezoekers worden vaak ambassadeurs die Utrecht promoten in hun eigen netwerken. Hierdoor krijgt Utrecht steeds meer de status van ‘Heart of Health’ - een imago dat niet alleen congresorganisatoren aantrekt, maar ook nieuwe samenwerkingsverbanden en investeringen stimuleert. Ondernemers in Utrecht hebben zo de kans om hun zichtbaarheid te vergroten, kennis op te doen en internationaal te groeien. Door deel te nemen aan deze congressen, kunnen zij hun positie versterken en bijdragen aan de ontwikkeling van Utrecht als bruisend kenniscentrum.
Deze congressen sluiten ook goed aan bij Utrechtse bedrijven die actief zijn in duurzame sectoren zoals circulaire bouw, mobiliteit en de gezonde leefomgeving. Bedrijven in bijvoorbeeld de circulaire economie of milieuvriendelijke technologie krijgen hier de kans om hun producten en diensten te presenteren aan een publiek dat waarde hecht aan duurzaamheid. Ook techbedrijven zoals in kunstmatige intelligentie, blockchain en gamification kunnen hun innovatieve oplossingen tonen aan zowel nationale als internationale bezoekers. Voor ondernemers in andere sectoren is deelname aan deze congressen eveneens waardevol, omdat zij hier nieuwe trends kunnen ontdekken en direct kunnen inspelen op technologische ontwikkelingen, wat hun concurrentiepositie versterkt.
En het reikt verder dan dat. Nieuwe congressen en bezoekers betekent ook goed nieuws voor onze horeca en winkeliers. En het creëert nieuwe mogelijkheden. Een lokaal bedrijf in duurzame catering kan bijvoorbeeld de maaltijdvoorziening verzorgen tijdens een congres, of een bouwbedrijf kan duurzame bouwmethoden presenteren. Dit draagt bij aan een sterk en groen imago van stad en regio én biedt lokale ondernemers extra zichtbaarheid. Zo werkt Utrecht met haar internationale profilering aan een toekomst waarin het niet alleen een aantrekkelijke congreslocatie is, maar ook een broedplaats voor innovatie, waar bedrijven en internationale bezoekers elkaar ontmoeten en versterken. Een toekomst waar elke Utrechtse ondernemer van kan profiteren.
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs
Michiel Dijkman, directeur Economic Board Utrecht