Turien & Co en Albatros Assurantiën voorzien het onvoorziene

Verschenen in Utrecht Business Nr3 2025

 Verzekeringspolissen zijn vaak standaard, maar auto’s die het betreft en omstandigheden die zich kunnen voordoen niet altijd. Met name in het hogere segment ziet Turien & Co ruimte om zaken af te dekken waaraan je niet altijd denkt en binnen een samenwerkingsverband dat al bijna dertig jaar voortduurt sluit Albatros Assurantiën zich aan bij die benadering. Dat levert een aantal opmerkelijke producten op.

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen

 
“In de periode 1996-1997 rolden wij als eerste verzekeraar in Nederland samen met een assurantieadviseur – later – Albatros en Ford Utrecht een zogeheten dealerpolis uit,” vertelt Ron Kok, CUO (Chief Underwriting Officer) bij Turien & Co. “Verkoopadviseurs konden die dienstverlening meteen meenemen wanneer ze met de klant om tafel zaten. De polis bevatte drie jaar aanschaf- of nieuwwaardedekking en schadesturing via de dealer, inclusief ruitreparatie, waarmee alles op één adres geregeld werd. Heel gemakkelijk voor de eigenaar van de auto en een mooi voorbeeld van klantenbinding. Eigenlijk zag je daarmee al één van de eerste mobiliteitsconcepten.”
 
Vandaag de dag zien we iets soortgelijks met de Porsche Insurance. “Feitelijk op basis van dezelfde principes, maar verder doorontwikkeld. Zo dekken we tevens rijtrainingen op circuits af en nemen we bij schades samen met de officiële dealers eigenaren alle rompslomp uit handen. Naast Porsche doen we dit ook voor Bentley en Lamborghini.” Marcel van Aggelen van Albatros Assurantiën in De Meern vult aan: “Turien & Co is erg goed in het hogere marktsegment, zowel qua polisvoorwaarden als klantgerichtheid. Zo eist deze maatschappij bij exclusieve auto’s niet standaard een track-and-tracesysteem, zoals veel andere verzekeraars wel doen. Vaak volstaat een peilzender, zonder maandelijkse kosten.”
 
Dekt laadvoorziening af
Van Aggelen geeft nog enkele voorbeelden van interessante polisvoorwaarden en dan gaat het om dekking van zaken waarbij klanten niet altijd stilstaan. “Vrije keuze in schadeherstel en een aanschaf- of nieuwwaardedekking van drie jaar, met de mogelijkheid deze uit te breiden tot vijf jaar. Daarin neemt Turien & Co een verandering van de vervangingswaarde mee, rekening houdend met de prijsstijgingen van nieuwe auto’s en met het feit dat een model met bepaalde specificaties niet meer leverbaar is.” Kok: “In dat laatste geval nemen we een gelijkwaardige opvolger als uitgangspunt.”
Volgens de CUO lanceerde Turien & Co een aantal jaren geleden als eerste verzekeraar in Nederland een EV-polis. “Die dekt naast het voertuig ook de laadvoorziening aan huis af. En mocht je stranden met een lege accu, dan kun je rekenen op mobiliteitsservice naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Zelfs kunnen we een batterij op huurbasis, zoals bij Nio met zijn wisselsysteem, meenemen in het plaatje. In het recente verleden verkochten we ook regelmatig een polis die de klant beschermde tegen stijging van lage bijtelling in geval van total-loss, maar door het gelijktrekken van de percentages zal dat binnen afzienbare tijd niet meer aan de orde zijn.”
 
Misverstand wegruimen
Ook voor het deugdelijk verzekeren van exotische liefhebbersauto’s deinzen Turien & Co en Albatros Assurantiën niet terug. “Supercars, amfibievoertuigen, restomods, collecties, ze vragen allemaal om een specifieke benadering,” zegt Van Aggelen. “Denk maar aan een exclusieve klassieker die je laat ombouwen naar elektrische aandrijving. Hoe verhouden de investeringen van de eigenaar zich tot de marktwaarde?”
 
Kok: “Wij werken tegenwoordig samen met Classic Car Ratings, een platform dat wereldwijd de waardeontwikkeling van klassiekers en youngtimers bijhoudt. Sowieso nemen we vijftien procent marge mee, maar iemand die voor 46 euro per jaar een abonnement neemt, krijgt bovendien een seintje wanneer zijn auto door marktbewegingen die grens – de verzekerde waarde – overschrijdt. Nog zoiets specifieks: we hebben een polis om een zelf te importeren auto naar Nederland te halen, met een tijdelijke dekking op basis van het chassisnummer.”
 
Tot besluit wil van Aggelen het misverstand uit de weg ruimen dat verzekeren via een assurantiekantoor standaard duurder zou zijn. “Tussenpersonen nemen de maatschappij het klantcontact en een flink stuk administratie uit handen en kunnen daardoor vaak goede afspraken over condities maken, mede door zorgvuldig te selecteren welke klanten ze aannemen. Juist binnen zulke relaties zijn specifieke wensen en auto’s makkelijk bespreekbaar.”
 
Meer informatie:
 
www.turien.nl
www.albatrosassurantien.nl
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media