Ondanks de toenemende digitalisering is er meer dan ooit behoefte aan fysieke beurzen. "Digitale tools als Google Ads kunnen veel betekenen, maar het persoonlijke contact op een beursvloer blijft uniek in impact en diepgang", aldus Caroline Drost, eigenaar van Eldee Expo Experts uit Tricht.
Fotografie: Raphaël Drent
Boodschap
Een goede beurspresentatie kan volgens Caroline het verschil maken tussen opvallen of verdwijnen in de massa. "Een beurs is dé plek om jezelf te laten zien. Maar hoe zorg je ervoor dat je boodschap blijft hangen bij bezoekers die tientallen stands voorbijlopen? Je krijgt immers maar één kans om iemands aandacht te trekken. Belangrijk is dat een stand de bezoekers een memorabele ervaring biedt. Dit kun je onder andere bereiken door je stand interactief en dynamisch te maken. Hiermee kun je emoties opwekken bij de bezoeker. Denk aan het inzetten van augmented- of virtual reality. Met interactieve ervaringen betrek, informeer en amuseer je de bezoekers. Hierdoor maak je meer indruk. Je kunt geurmarketing inzetten om ervoor te zorgen dat de bezoeker je onthoudt. Ook lekkere hapjes of bezoekers een spelletje laten spelen zijn goede tools. Je wilt de klant namelijk zo lang mogelijk in je stand houden."
Open houding
Een dynamische stand is één succesfactor, maar het succes hangt ook af van de aanwezige medewerkers. "De uitstraling van standbemanning speelt een sleutelrol. Zij moeten heel goed doordrongen zijn van het doel van de beursdeelname. Een open houding, proactieve benadering en enthousiasme maken een wereld van verschil in de beleving van de bezoeker. Het allerbelangrijkste is echter dat je beseft dat je op de beurs vooral iets heel leuks staat te doen. Dan straal je dit ook uit."
Vijftig jaar
Volgend jaar bestaat Eldee Expo Experts vijftig jaar. "In 1976 werd het bedrijf door mijn ouders opgericht en in 2005 nam ik het over", blikt Caroline terug. "De nuchtere mentaliteit en praktische aanpak van toen vormen nog altijd de basis van de huidige organisatie."
In de loop der jaren heeft Caroline veel zien veranderen in haar branche. "Wanneer je nu rondkijkt op een beurs zie je dat gevoelsmarketing een enorm grote rol speelt, naast alle technische hoogstandjes die er vroeger natuurlijk ook niet waren. Ook hebben we tegenwoordig veel kennis over allerlei mar-ketingonderdelen, waardoor we veel meer een adviserende rol hebben gekregen. Wij verdiepen ons in zowel het bedrijf als de beursbezoeker, zodat vorm en functie elkaar versterken. Wij denken actief mee over hoe we onze klanten kunnen laten opvallen én hoe we hun boodschap effectief over kun-nen brengen. Daarbij draait het niet alleen om een fraai ontwerp, maar om beleving met impact. Ons in-house designteam vertaalt wensen en doelen naar een concept dat aansluit bij de doelgroep én de merkidentiteit.
Procedures
Van creatieve conceptontwikkeling tot praktische uitvoering het team van Eldee Expo Experts zorgt dat elk detail klopt. "Daarnaast zijn we altijd op de hoogte van de nieuwste tools die ingezet kunnen worden om de doelgroep van de klant te bereiken en weten we precies hoe de procedures in de diverse landen waar we actief zijn in elkaar zitten. In ieder land waar we een stand bouwen, hebben we namelijk met andere regels te maken. Onze branche is enorm geprofessionaliseerd de laatste jaren. Dit maakt ons werk nog leuker."
Klanttevredenheid
Dat Eldee Expo Experts een hoge klanttevredenheid heeft is dan ook geen verrassing. "Gemiddeld scoren wij een 8,6. Wat ons betreft kan dit cijfer nog hoger worden. Er is onder andere gekeken naar service, kwaliteit, creativiteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dat dit wordt gewaardeerd, daar zijn wij natuurlijk heel trots op. Wat ons betreft op naar de komende vijftig jaar!"