Campus Party: Inspiratie voor innovatie

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Campus Party komt naar Utrecht

Inspiratie voor innovatie

Veel bestaande businessmodellen voldoen niet meer. De noodzaak tot vernieuwing is groter dan ooit. Waar sommige bedrijven door continue innovatie de concurrentie voorblijven, worstelen anderen met de digitale toekomst. De Campus Party laat zien hoe die toekomst eruit ziet.

TEKST HANS HAJÉE

Harrie Vollaard is hoofd Innovatie bij Rabobank en verantwoordelijk voor de innovatieafdeling. “Hier worden trends geanalyseerd en vertaald naar nieuwe mogelijkheden voor zowel de bank als onze klanten. Steeds vaker is sprake van samenwerking, bijvoorbeeld met startups.” Jonge bedrijven kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. “Zoals online bestelmethodes of virtuele loyaltykaart oplossingen die winkeliers kunnen gebruiken om het betaalgemak te vergroten of klanten te binden. MyOrder van Rabobank biedt daarvoor een kansrijk platform.”

Vernieuwing omarmen

De noodzaak om te vernieuwen en te veranderen is groter dan ooit. “Vooral door de digitale technologie staan businessmodellen onder druk. Veel grote, traditionele organisaties worstelen met de impact hiervan op hun bedrijfsvoering. Ook een sector als de retail heeft veel moeite met de concurrentie via internet. Daarentegen lukt het bedrijven in fin-, health- en agritech vaak wel om actuele technologie succesvol in te zetten voor nieuwe verdienmodellen. Deze sectoren zijn vooruitstrevend en gewend om innovatie snel te omarmen.”

Uniek event

Kruisbestuiving tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven is belangrijk bij het bevorderen van vernieuwing. “Voorheen liepen opleidingsinstituten voorop bij technologie en ontwikkeling. Op een aantal gebieden zijn de rollen nu omgedraaid. Daar zijn bedrijven leidend en ijlt het onderzoek na. Denk bijvoorbeeld aan big data en blockchain.”

Het zijn onderwerpen die zonder twijfel aan bod komen tijdens de Campus Party, het grootste technologiefestival ter wereld dat eind mei in Jaarbeurs Utrecht plaatsvindt (zie kader). Rabobank is een van de partners. “Het is uniek dat zo’n event letterlijk op een steenworp afstand wordt gehouden. Alle lof voor de samenwerkende regionale partijen die erin geslaagd zijn de Campus Party naar Utrecht te halen.”

Ecosysteem

Volgens Vollaard is het cruciaal voor onze economische dynamiek dat talent wordt gestimuleerd. “En de ruimte krijgt zich verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een eigen bedrijf te beginnen. Startups kunnen rekenen op brede ondersteuning, bijvoorbeeld door financiering van het Rabo Pre-seed Fonds en via incubators als UtrechtInc. Bij het creëren van een ecosysteem waarin talent en startups gedijen hebben overheden, opleiders en andere stakeholders een gedeelde verantwoordelijkheid. Die nemen wij als bank zeer serieus, vandaar het partnership van de Campus Party.”

Tijdens dit event nodigt Rabobank een aantal klanten uit. “Zo krijgen zij inzicht in de vernieuwingen die op ze afkomen. Ook is het dé plek om jong talent te ontmoeten en te ervaren wat hen drijft. De Campus Party biedt een blik in de toekomst. Dat zal bedrijven zeker stimuleren bij hun eigen innovatie.”

Levenswerk

Een klant van Rabobank Utrecht die vernieuwing hoog in het vaandel heeft, is Brové Plastics. Dit Nieuwegeinse bedrijf is gespecialiseerd in het spuitgieten van kunststof producten. “Die variëren van bloembakken en huishoudelijke voorwerpen tot technische onderdelen,” vertelt Mathieu Broekhuizen, bij Brové verantwoordelijk voor commercie en planning. “Actueel speerpunt zijn verpakkingen voor de voedingsindustrie. Speciaal voor dit segment is een van de productiehallen voorzien van een BRC-certificering, een strenge richtlijn op het gebied van voedselveiligheid. Het geeft ons de mogelijkheid verder te groeien in dit segment.”

Brové is een familiebedrijf. “Ook mijn twee zussen, zwager en neef werken hier. Mijn moeder neemt nog altijd de financiële zaken voor haar rekening. Helaas is mijn vader vorig jaar overleden. Een groot gemis. Samen met mijn moeder startte hij Brové veertig jaar geleden; het is echt zijn levenswerk.”

50.000 verpakkingen

Brové is een continubedrijf. Vroeger moest Broekhuizen’s vader regelmatig ’s nachts het bed uit om producten van de transportband te halen. “Dat is gelukkig al lang verleden tijd. Vijftien jaar geleden is de eerste robot in gebruik genomen. Nu zijn al onze spuitgietmachines met robots uitgerust; sommigen hebben er zelfs twee. Die zorgen voor het plaatsen, uitnemen en stapelen van producten.” Techniek wordt steeds geavanceerder. “Robots worden bijvoorbeeld ook gebruikt om voorbedrukte labels in een matrijs te plaatsen. Label en verpakking worden tot één geheel gegoten. Dit gebeurt met enorme snelheid – vier stuks elke zes seconden. 50.000 verpakkingen per etmaal zijn geen enkel probleem.”

Uitdaging

Grote klanten leveren vaak zelf matrijzen aan en verzorgen ook de logistiek. “Dan fungeren wij in feite als loon-spuitgietbedrijf. Maar desgewenst neemt Brové ook het complete traject voor haar rekening, van concept tot eindproduct. Eerst wordt een 3D-tekening opgesteld. Om een indruk te geven van het resultaat maken we een prototype met een 3D-printer. Het is telkens een uitdaging om een vaak nog globaal idee om te zetten in een concreet product.”

State of the art

Verbeteren en vernieuwen is een tweede natuur bij Brové. “Elk jaar ruilen we de oudste machine in voor een nieuwe, state of the art-variant. In nauwe samenwerking met leverancier Stork worden robots en machines geheel naar wens ingericht. Het zijn telkens forse investeringen waarbij Rabobank en vaak ook leasemaatschappij De Lage Landen ons ondersteunen.”

Door de verbouwing van een hal en de aanschaf van twee nieuwe robots investeerde Brové in 2015 bovengemiddeld fors. “Daarom doen we het dit jaar even rustig aan. In 2017 pakken we ons vaste vervangingsritme weer op. Zo is het productieproces continu up-to-date. Door te blijven investeren en innoveren, kunnen we de concurrentie – ook met het Verre Oosten – prima aan.” n

TRENDS

Mathieu Broekhuizen en Rob Spuij (Brové Plastics) bij hun nieuwste robot

GROOTSTE TECHNOLOGIEFESTIVAL TER WERELD

Op de Campus Party draait alles om techniek, internet en ondernemen. Van 25 tot en met 29 mei komen 5.000 technische en ondernemende studenten uit heel Europa naar de Jaarbeurs waar ze in tenten zullen slapen. Naast lezingen van toonaangevende sprekers zijn er workshops en discussies. Tijdens challenges zoeken de studenten digitale oplossingen voor wereldwijde problemen. Naar verwachting zo’n 15.000 bezoekers – waarvan 40% uit het buitenland – krijgen op de Campus Party inzicht in wat technologie kan bieden. Denk onder meer aan robots, 3D-printers en virtual reality. Ook de Google Car ontbreekt niet.

5.000 deelnemende studenten aan de Campus Party slapen in tenten

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement