Brands Love People en OFM. creëren meerwaarde met maatwerk

Magazines | Utrecht Business Nr4 2023 | Lees volledige uitgave online

Tekst: Aart van der Haagen
Fotografie: OFM.

 
De samenwerking is nog jong maar de chemie verbindt. Marketingspecialist Brands Love People en mannenmoderetailer OFM. hebben een gemeenschappelijke deler: meerwaarde creëren met maatwerk. Een kwestie van mensen aanvoelen en hen met oprechte aandacht en een fijnzinnige benadering, precies midden in hun behoeften treffen. Alles om de juiste momenten speciaal te maken.
 
“Begin september hebben we met OFM. als kledingpartner voor het eerst het Concours de Saveur georganiseerd,” vertelt Mathijs Heijting van Brands Love People, gevestigd in IJsselstein. “Een rally voor veertig equipes met bijzondere auto’s. Tien relaties van interieurdesigner Bertram Beerbaum uit Laren, tien van Elysee Corporate Finance uit Veenendaal en twintig uit ons eigen netwerk. Mensen die elkaar van tevoren niet kenden en die wij in een mooie setting met elkaar in verbinding wisten te brengen. Zo sloten we de dag af met een diner in de tuin van Bertram Beerbaum aan de Brink in Laren, waarbij de gasten het unieke interieur van zijn eigen huis mochten bewonderen. OFM. stelde voor iedereen een bodywarmer van het Nederlandse sportwagenmerk Donkervoort beschikbaar en de medewerkers liepen in bijpassende vesten rond. Een dag met heel veel speciale momenten en een mooie invulling van de mogelijkheden die wij zien tot samenwerking, vanuit een gedeelde interesse om onze klanten zuivere aandacht te geven met maatwerk.”
Wie de sfeer van het Concours de Saveur wil proeven, kan op YouTube een korte video opzoeken die een impressie geeft. Deze vat in twee minuten pakkend samen hoe je met de juiste aandacht voor details je relaties een onvergetelijke dag bezorgt.
 
Mooiste stoffenhuis
Vanuit de privésfeer kent Heijting OFM.-directeur Arthur Feenstra. Daar werden de eerste lijntjes gelegd. De marketingspecialist uit IJsselstein laat bij wijze van spreken geen gelegenheid onbenut om de vestiging in Nieuwegein te bezoeken. Enerzijds om samen met gastheer Frank Corbeek te brainstormen over kruisbestuiving in de zakelijke netwerken, anderzijds vanuit een diepgewortelde interesse in mode. “Mijn vrouw vroeg vanochtend nog of ik iets speciaals ging doen, toen ze me in deze outfit zag. Ik heb vandaag drie afspraken en voel me er gewoon goed bij om er net even een bijzondere draai aan te geven als ik ergens verschijn. Dat past bij me.”
Heijting laat een staaltje door zijn handen glijden. “Loro Piana, het mooiste stoffenhuis uit Italië. Je voelt het direct: dit is topkwaliteit. Frank volgt de mode op de voet. Als in Italië – dat meestal vooroploopt – de broeken aan de onderzijde van de pijpen wijder worden, durft hij het voor mij ook gerust een slagje ruimer te nemen.”
“Je moet de klant aanvoelen,” reageert Corbeek. “De één hecht vooral waarde aan functionaliteit en kiest voor een ingetogen stijl, de ander staat open voor trends en schroomt niet om grenzen te verleggen. We hebben laatst nog een felpaars trouwpak voor iemand op maat gemaakt.” Hij toont een selectie stoffen. “Okergeel kan ook.”
 
Namen in sterren
Maatwerk. Brands Love People heeft het tot kunst verheven. Heijting: “Vaak hoor je in de marketingwereld de term ‘we love brands’. Wij leggen de nadruk liever op aandacht voor de mensen. Dan wordt het wederkerig. Een tijdje geleden huurden we De Rijtuigenloods in Amersfoort af om een evenement voor een klant te organiseren. Naast het volledig stylen van het interieur gaven we er voor de bezoekers een persoonlijk tintje aan door de namen van alle duizend gasten in sterren op de vloer weer te geven. Dat zorgde voor een geweldige dynamiek, want iedereen ging natuurlijk voor zichzelf op zoek: ‘Waar sta ik?’ Je weet hoe het werkt bij mensen.”
Brands Love People omvat volgens de directeur drie divisies. “New Loyalty oftewel de ontwikkeling van loyaliteitsprogramma’s, Activaties in het kader van klantenwerving – dus met een commercieel doel – en Events, zowel in opdracht als vanuit onszelf richting relaties. Het Concours de Saveur is daar een voorbeeld van, maar ook een serie van elf kerstconcerten van Trijntje Oosterhuis en een jaarlijks pop-uprestaurant waar een sterrenchef kookt.”
 
Onverwacht moment
Vaak slaat Brands Love People een brug tussen deze disciplines. “Het gaat erom dat je mensen begrijpt, ze aandacht geeft en verrassend uit de hoek komt. Een BN’er die je in een persoonlijk filmpje een fijn weekend wenst, een tuinconcert met je favoriete muziek, een ontbijt op zaterdagochtend. Het moet spraakmakend zijn, zoals de keer dat we met veertig relaties een optreden van Adele in Las Vegas bezochten, met een meet and greet na afloop. Dat vergeten onze gasten nooit meer. Het hoeft echter niet altijd een superexclusief karakter te hebben; zolang je mensen maar een speciaal gevoel geeft en dan het liefst op een onverwacht moment. Zo belt Frank Corbeek mij weleens met een boodschap als: ‘Mathijs, de feestdagen komen eraan. Ik heb hier een colbertje voor je dat jij top gaat vinden.’ Dat werkt. Het idee dat iemand aan je denkt en je behoeften kent. Dan duurt het niet lang of ik spring in de auto.”
 
Maatwerkweek
Het begrip maatwerk vindt zijn oorsprong in de kledingbranche en OFM. koestert dit specialisme. “Daarmee spreken we mensen aan die zich willen onderscheiden,” zegt Corbeek. “In het algemeen of voor een bijzondere gelegenheid, zoals een bruiloft of een presentatie. In het populaire segment dragen mensen graag kleding met zichtbare merken, bij onze klanten voor maatwerk ligt dat anders. Zij onderscheiden zich graag met kwaliteit – die met name bij kenners direct in het oog zal springen – en met details die bij hen passen. De mogelijkheden reiken tot in het oneindige. Schoudertype, revers, sjaalkraag, sluiting, aantal knopen, voering met eventueel een naam erin en uiteraard de kleurstelling: the sky is the limit. Wij geven graag advies wat bij welke gelegenheid past, want we kennen de internationale etiquette.”
 
Van 4 tot en met 10 december organiseert OFM. in Nieuwegein de Maatwerkweek, waar bestaande en nieuwe klanten zich kunnen laten inspireren en twintig procent korting krijgen als zij zich door één van de aanwezige specialisten een outfit naar wens laten aanmeten. Experts in hun vak, die de mensen aanvoelen. Een mooie overeenkomst met Brands Love People.
 
Meer informatie: www.onlyformen.nl
 
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement