Waar het hart van vol is

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2013 | Lees volledige uitgave online

Pieter Peelen zegt het met overtuiging. Als ondernemers het niet echt menen met maatschappelijk betrokken ondernemerschap dan prik je daar zo doorheen. ‘Je kunt je mond er wel van vol hebben, maar je moet je hart ervan vol hebben. Dan pas werkt het.’

SLINGER NIEUWS

Pieter Peelen over maatschappelijke betrokkenheid

Waar het hart

van vol is

Peelen is eigenaar van het Utrechtse adviesbureau No Nonsancy. De onderneming helpt bedrijven uit het mkb hun groeiambities waar te maken. ‘Wij bieden structuur en helpen ondernemers focussen zodat ze de juiste keuzes kunnen maken.’ No Nonsancy begeleidt bedrijven intensief. Peelen is zo overtuigd van zijn aanpak, dat hij zijn adviesvergoeding wil laten afhangen van het behaalde resultaat. ‘Als we echt in een ondernemer en zijn plan geloven, willen we best pas achteraf afrekenen. Wel spreken we een commitment fee af, die van te voren betaald moet worden. Want als je het echt wilt, ga je er ook voor betalen. En we rekenen natuurlijk per kwartaal af.’

Tussen wal en schip

Dat zakelijke denken lijkt in schril contrast met zijn inzet voor de stichting Agnes van Leeuwenberch in Utrecht. Het opvanghuis voor vrouwen zonder geldige verblijfsvergunning klopte bij De Slinger Utrecht aan. Directeur Henny van den Nagel wilde meer structuur voor haar stichting en een betere borging van de continuïteit, gezien haar eigen leeftijd. Peelen ging in op het verzoek van De Slinger Utrecht om Van den Nagel te helpen. ‘Het is toch schitterend dat er mensen zijn zoals zij. Personen die letterlijk hun hele hebben en houwen erin gooien om mensen te helpen die in de samenleving tussen wal en schip zijn geraakt. Dan is het toch mooi dat ik dan kan helpen?’

Cambodja

Peelen ziet dat niet als een aspect van het zogenoemde ‘moderne ondernemerschap’ waarbij het MBO-beleid een vast onderdeel vormt van de bedrijfsstrategie. Naar zijn idee is het inherent aan het ondernemerschap. ‘Die maatschappelijke betrokkenheid moet een van je kernwaarden zijn. Maar het heeft ook te maken met de wijze waarop je in het leven staat. Toen mijn vrouw en ik gingen trouwen, besloten we geen cadeaus te vragen. In plaats daarvan zijn we naar Cambodja gegaan en hebben daar twee projecten uitgezocht. Mensen die ons wat wilden schenken, konden op een website iets voor die projecten uitzoeken. Een kok voor een maand of een jaar lang de schoolkosten voor een meisje betalen. Daar krijg je zoveel energie van.’

Driehoek

Peelen is van mening dat ondernemingen zich nog veel sterker bewust moeten worden van hun maatschappelijke taak. ‘Er ligt in de komende tijd namelijk een grote opgave te wachten. Niet alleen voor ondernemers. Ik geloof heel sterk in de driehoek onderneming-onderwijs-overheid. Een van de grote problemen is de jeugdwerkloosheid. Het kan niet zo zijn dat er een hele generatie verloren dreigt te gaan. Daar moeten we met elkaar een oplossing voor bedenken.’ n

Steeds meer ondernemingen nemen hun maatschappelijke betrokkenheid serieus en zetten zich belangeloos in voor een project ter versterking van de samenleving. De Slinger Utrecht stimuleert ondernemers een actief MBO-beleid te voeren, adviseert daarbij en vormt de schakel tussen vraag en aanbod. Utrecht Business ondersteunt deze doelstellingen van harte en biedt De Slinger in elke uitgave een podium. Meer informatie op www.deslingerutrecht.nl.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement