Verschenen in Utrecht Business Nr 5 - 2013

Meer bekendheid

via wifi

Taskforce Utrecht Internationa(al) werkt aan het versterken van de internationale positie van de stad. Digitalisering en met name social media zijn daarbij onontbeerlijk. Wifi vormt een belangrijke sleutel tot succes. Anton Verbunt van Platform Ondernemend Utrecht richt zich in dat kader specifiek op het beschikbaar stellen van wifi in de stad Utrecht. Met toenemende (internationale) bezoekersaantallen, veel studenten en een hoogopgeleide bevolking past wifi bij uitstek bij Utrecht. Deze groepen maken immers bovengemiddeld gebruik van online media. Zij hebben tevens een grote nieuwsbehoefte en willen doorlopend digitaal bereikbaar zijn. ‘Hen en vele andere (potentiële) bezoekers willen wij zo een snel en makkelijk toegankelijk netwerk bieden. Zo kan de bezoeker op laagdrempelige wijze informatie over Utrecht vinden, zoals een restaurant, museum, winkel of interessant bedrijf om zaken mee te doen. Sneller en duidelijker kunnen we Utrecht niet op de internationale kaart zetten,’ aldus Anton Verbunt.

Er zijn echter wel eerst openbare draadloze netwerken nodig. Deze zogenaamde hotspots zijn te herkennen aan het wifi-icoon. Je treft ze aan op bijvoorbeeld congrescentra, restaurants, cafés, hotels, stations, grote openbare gebouwen, maar ook in de trein. Natuurlijk zijn partijen nodig die dit kunnen realiseren. Er zijn uiteraard meerdere belanghebbenden. Het is goed dat de gemeente Utrecht als neutrale partij betrokken is. De gemeente is de belangrijkste eigenaar van de openbare ruimte en is voorwaardenscheppend als het gaat om vergunningen en regelgeving. Gelukkig staat de gemeente zeer positief tegenover wifi. Zo heeft zij tijdens het European Youth Olympic Festival in juli van dit jaar op een drietal pleinen proefgedraaid om ervaring op te doen. Het onderzoek is nog in volle gang, maar is veelbelovend.

Het opzetten en uitwerken van een goede businesscase heeft nu de eerste prioriteit. Dit ondersteunt verdere besluitvorming en draagt bij aan het creëren van draagvlak bij politiek en bedrijfsleven. Zoals altijd spelen financiën daarbij een belangrijke rol. Een positieve businesscase helpt bij het investeringstraject dat zeker opgestart zal moeten worden.

Een ding is zeker, met wifi zetten we een nieuwe stap in de goede richting om Utrecht (internationaal) op de kaart te zetten. Het is geweldig om te zien dat de aanpak van Taskforce Utrecht Internationa(a)l? werkt en dat gemeente Utrecht en Platform Ondernemend Utrecht zich hier zo voor inzetten! n

UtrechT business | nummer 5 | november 2013

KVK NIEUWS

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 5 - 2013

'Utrecht is mijn stad''Niet zeiken, maar zwoegen'Proactieve rol in resultaatgericht netwerkStepping Stones: groen, gezond en slimHet groene bedrijvenparkDuurzame huisvesting voor Utrechtse dienstverlenersLoonstopzetting en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidNeem gratis de proef op de somVliegles voor vastgoedbeleggersUtrecht Bereikbaar Pas krijgt vervolg in 2014De rol van het kantoorgebouw is veranderdMaak dat 'sociaal akkoord'Waar het hart van vol is'Belangrijk beide talen te spreken'Investeren, minder regels en gemaximeerde belastingenSkillcity ook na 12,5 jaar springlevendZeilen is businessIncassospecialisten van DAS: Verstand van ondernemen Tweedeling dreigt op arbeidsmarktMeer bekendheid via wifiEen sterrenrestaurant waar je gezien mag wordenAnnemarie van den Berg: ‘Utrecht is mijn stad’Op de huid van Viktor WijnenFC Utrecht Business biedt resultaatgericht netwerkEBU presenteert strategische agendaHet Klooster: groen bedrijvenparkUtrechtse dienstverleners kiezen voor duurzaamSylvia Gerdes over loonstopzetting en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidGaragePark: flexibele huisvesting tegen lage kostenColumn André Verschoor: Vliegles voor vastgoedbeleggersUtrecht Bereikbaar Pas krijgt vervolgRol kantoorgebouw is veranderdColumn Pascal Besselink: Maak dat ‘sociaal akkoord’Utrecht Centraal: op naar 100 miljoenWaar het hart van vol isUtrecht Valorisation Center verbindt kennis en ondernemerschapGemeenteraadsverkiezingen 2014: ondernemers hebben wensenSkillcity na 12,5 jaar springlevendTweedeling dreigt op arbeidsmarktMeer bekendheid via wifiUitBlok’s: sterrenrestaurant waar je gezien mag wordenColumn Mart Rienstra: De G-factor
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media