Column Mart Rienstra: De G-factor
De G-Factor
Dat RTL Z nog geen tv-format heeft losgelaten op de G-factor lijkt een regelrechte, commerciële blunder. Ondernemers hebben namelijk een nieuw speeltje: de hoogte van hun gunningsfactor.
Oftewel, het vermogen de ander ââ¬Ëte plezierenââ¬â¢ zodat deze een opdracht verstrekt. Succes lijkt in deze definitie een optelsom van betrokkenheid tonen, interesse wekken, behagen scheppen. En van verblijden, bevallen en verstrooien. Laatst vertelde een ondernemer mij trots dat hij het met klanten nooit had over zijn business: ââ¬ËDat interesseert ze niet en leidt uitsluitend afââ¬â¢. Let wel, leidt af van het zakendoenââ¬Â¦
Volgens mij slaan we met dat gunnen de plank flink mis. Natuurlijk is het contact met je klant essentieel; je moet elkaar begrijpen en willen helpen. Maar dat klanten minder letten op prijs, kwaliteit en service klopt niet met mijn werkelijkheid. Ik ervaar eerder het tegendeel. Juist nu stellen klanten hoge(re) eisen aan de kwaliteit van producten en diensten en gaat het ze om wat jij voor hun bedrijf oplevert.
Met name onder kleine zelfstandigen gaat echter het gerucht dat je er met een hoge gunningsfactor wel komt. Dat als iedereen je mag, je kostje is gekocht. Daarom besteden ze veel tijd aan netwerken en aan het voorbereiden van pitches. Daar is niets mis mee, maar veel belangrijker is de focus te leggen op de kwaliteit van je product, dienst en bedrijf. Zorg ervoor dat je goed bent in wat je doet, bij voorkeur de beste. Zorg ervoor dat je klanten helpt en blij maakt. Niet omdat je aardig, leuk en sympathiek bent of ze regelmatig meeneemt naar Ajax, maar omdat jij voor hen van toegevoegde waarde bent. Of nog beter gezegd: van onschatbare waarde!
ADVERTEERDERSINDEX
naam pagina
2 in beweging 48
Adviespraktijk Gebouwen 39
Asian Tower 20
ATS 18
Van Benthem & Keulen 7
DAS 49
Dia Telecom 2
Dutch Office Fund 60
FC Utrecht Business 16
GaragePark 29
Loodgietersbedrijf Van Gelder 18
Google bijlage
IJsselstreek Zakelijk 12
Fotostudio Hans Kokx 44
Gemeente Nieuwegein 21, 42
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht 7
PINC 59
Van den Pol 39
Practicum 44
Rabobank Utrecht 27
Skoda Center Utrecht 28
Valad 24
Aannemersbedrijf Versteeg 18
Women on Wings 46
Woudschoten 11
ââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬â
Utrecht Business 6 verschijnt
13 december. Hierin onder meer een focus op financieel management, veiligheid en snelle groeiers. Ook
in deze uitgave: een verslag van
de eerste Utrecht Business Zakenautotestdag.
Voor meer informatie
www.utrechtbusiness.nl