Zeilen is business

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2013 | Download de PDF | Lees volledige uitgave online

Voorbereiding deelname prestigieuze race in volle gang

Zeilen is business

De Utrechtse zeezeiler Coen Pen wil deelnemen aan de Mini Transat, een van de zwaarste solozeilraces ter wereld. Om de randvoorwaarden voor deze uitdaging optimaal te organiseren, is een heuse stichting in het leven geroepen. Het Houtense Micpoint speelt daarbij als hoofdsponsor een belangrijke rol. Ondersteuning op tal van gebieden moet ervoor zorgen dat Pen zijn droom kan waarmaken. Een zakelijke benadering staat daarbij centraal.

Coen Pen is semiprofessioneel zeezeiler met een ervaring van meer dan 100.000 zeemijl. Hij heeft zijn zinnen gezet op deelname aan de prestigieuze Mini Transat. Een solowedstrijd met boten van 6,5 meter lang en 3 meter breed, enorme zeilen en amper binnenruimte. Om de twee jaar starten 85 zeilers uit de hele wereld voor een tocht van ruim 4.000 mijl. De race bestaat uit twee etappes, start in Frankrijk en eindigt op het Caribische eiland Guadeloupe.

Bloedserieus

Pen benaderde Micpoint met de vraag of zij op grond van hun technische kennis en affiniteit met de watersport zijn project wilde sponsoren. Ed Moné, algemeen directeur en Denis Leemkuil, operationeel directeur van het Houtense bedrijf in informatie- en communicatietechnologie: ‘Coen gaf ons onmiddellijk de indruk dat hij bloedserieus was. Hij had zijn boot inmiddels aangeschaft en was bereid deze onder te brengen in een stichting, ZeilSwitchNu genaamd. Hierdoor was er al vroeg een duidelijke afbakening van taken, verantwoordelijkheden en bevoegd-heden. Daarbij had Coen een heldere visie op zijn doel. Hij hanteerde een stapsgewijze aanpak met betrekking tot technische aspec-

ten, financiële mogelijkheden en zijn zeilont-

wikkeling.’

Kompas

Voorzitter van de stichting ZeilSwitchNu is Dick Kamperman; adviseur en interim-directeur binnen de zorgsector, en tevens actief zeiler. ‘Ik ken Coen al een flink aantal jaren. Professionaliteit en enthousiasme karakteriseren hem. Het uitgestippelde meerjarenplan houdt ons op koers naar 2015, het jaar dat Coen de Mini Transat gaat varen. Door de uitstekende samenwerking met Micpoint zijn wij in staat zijn doelstellingen op een bedrijfsmatige en verantwoorde wijze te faciliteren.’ In de persoon van Susan Nijholt (Yoema) trok de stichting een pr-adviseur aan. Zij is verantwoordelijk voor communicatie, website, sociale media en de organisatie van bijeenkomsten.

Druk neemt toe

Bij deelname aan de Mini Transat komt veel kijken. De boot moet gekeurd worden en het logistieke proces heeft de nodige voeten in de aarde. Ook medische ondersteuning is gewenst; tijdens de race moet Pen in staat zijn om zichzelf van medicatie te voorzien. Naarmate het project vordert, neemt de druk toe. Want de Utrechtse zeezeiler moet zich nog wel kwalificeren voor de race van 2015. Volgend jaar starten de kwalificatiewedstrijden in Frankrijk. Dan zal Pen ruim 1.500 wedstrijdzeemijlen zeilen, in 2015 volgen er nog eens 1.000, non-stop welteverstaan. Daarna wordt duidelijk of de gedegen voorbereiding inderdaad het beoogde resultaat heeft. Voor meer informatie over de maritieme wel en wee van Coen Pen:

www.micpointzeilen.nl. n

Coen Pen (voorgrond) wordt ondersteund door

(van links naar rechts) Ed Moné, Susan Nijholt,

Denis Leemkuil en Dick Kamperman.

CASE

Incassospecialisten van DAS:

Verstand van ondernemen

Passende oplossingen, met oog voor

uw klantrelatie

‘Jos, een cliënt van ons, heeft een aannemersbedrijf,’ vertelt Dirk Manshande, manager Operations DAS Legal Finance. ‘Hij renoveert winkelpanden. Voor de renovaties koopt hij materialen voor klanten in, wat een behoorlijke voorinvestering met zich meebrengt. Op een dag gaat dat mis. Een klant komt in de problemen en vraagt Jos een ruimere betaaltermijn te hanteren. Jos vindt het belangrijk om de relatie goed te houden, dus geeft de klant wat langer de tijd. Hij spreekt zestig dagen af. Nadat Jos de factuur heeft verstuurd, blijft het stil. En ook na die zestig dagen. Jos is niet de eerste ondernemer die in zo’n situatie terecht is gekomen.’

Incassotips: voorkom betalingsproblemen

Uit onderzoek blijkt dat 57 procent van de klanten van Nederlandse ondernemingen zich niet houdt aan de afgesproken betalingstermijn. Hoe kun je dat als ondernemer voorkomen?

- Verzamel vooraf klantgegevens en breng vooraf financiële risico’s in kaart.

- Check uw leveringsovereenkomst, betalingsvoorwaarden en algemene voorwaarden. Laat overeenkomsten, afleverbonnen, vrachtbrieven en voorwaarden altijd tekenen. Dan heb je achteraf nooit de discussie of ze wel overhandigd zijn.

- Hanteer bij het aannemen van de opdracht een duidelijke betalingstermijn en vermeld deze op de overeenkomst en de factuur.

- Factureer meteen na levering.

- Stuur veertien dagen na de vervaldatum een herinneringsbrief. U bent verplicht volgens de Wet Incassokosten (WIK) een herinneringsbrief te sturen als de klant een consument is.

- Neem tien dagen na de eerste herinnering telefonisch contact op. U kunt dan de oorzaak van problemen achterhalen en het samen oplossen.

- Treft u een betalingsregeling? Laat deze dan altijd ondertekenen.

- Stuur tien dagen na het telefonisch contact een laatste aanmaning.

- Als na deze laatste aanmaning nog niet wordt betaald, schakel dan een incassokantoor in. Dan hoeft u zelf niet steeds uw klant te bellen, wat als vervelend kan worden ervaren.

Afwijkende termijn

Sinds 16 maart 2013 geldt de nieuwe Wet bestrijding betalingsachterstanden bij handelstransacties. Voortaan is er een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen voor overeenkomsten tussen bedrijven, of tussen bedrijven en overheden. U mag hiervan afwijken en een maximumtermijn van 60 dagen hanteren. Dit moet dan wel vooraf schriftelijk worden vastgelegd. Dat kunt u doen in een overeenkomst of in uw algemene voorwaarden. n

De incassospecialisten van DAS helpen ondernemers met het voorkomen, terugdringen en beheersbaar houden van debiteurenrisico’s en hebben daarbij een scherp oog voor de relatie met de klant. Zij zoeken samen met de ondernemer naar passende oplossingen voor betalingsproblemen met zijn klanten en helpen om betalingsproblemen te voorkomen.

DAS

DAS is de specialist in het voorkomen, oplossen en beheersbaar houden van juridische en financieel-

juridische problemen voor particulieren, bedrijven en (semi-)overheden. DAS heeft ruim 2.100 medewerkers in dienst, onder wie 630 gespecialiseerde juristen en 450 incassospecialisten. DAS heeft vestigingen in

Amsterdam, Arnhem, Rijswijk, Den Bosch, Roermond, Eindhoven, Groningen, Zaandam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Kijk ook op www.das.nl.

bedrijfsprofiel

Dirk Manshande, manager Operations DAS Legal Finance:‘Zo heeft

de ondernemer tijd en ruimte om te doen waar het werkelijk om draait: ondernemen.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement