Businessflitsen

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2017 | Lees volledige uitgave online

Business Flitsen

'Blij dat ook Nederland nu 'vriend van de industrie' is

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat Nederland zich heeft aangesloten bij de 'Friends of Industry', een Europees verband waarbij de krachten worden gebundeld voor een sterke industriële basis van de Europese Unie. Zeker nu de Europese Commissie volgend jaar met een nieuwe industriestrategie komt, is het belangrijk dat ook Nederland meepraat over de toekomst van de industrie. De focus van die strategie zou volgens 'Friends of Industry' moeten liggen op twee grote transities waar de Europese industrie de komende jaren mee te maken krijgt, namelijk digitalisering en verduurzaming. Om daarin succesvol te zijn is, is samenwerking nodig. Op dit moment is de markt in Europa nog sterk versnipperd en zijn de energiekosten voor het bedrijfsleven fors, net als de kosten voor bedrijven als gevolg van regulering. Het is belangrijk dat ook Nederland zich hiervoor inzet, stellen de ondernemersorganisaties. Europa steekt met kop en schouders boven landen als China en de Verenigde Staten uit als het gaat om het aandeel in de totale toegevoegde waarde van de industrie wereldwijd. Het Europese aandeel is 28 procent, tegenover 20 procent van China en 18 procent in de Verenigde Staten. Toch zijn er redenen om de vinger aan de pols te houden: zo blijven de investeringen in de Europese industrie achter. Om het tij te keren, is een duidelijke strategie nodig, aldus de ondernemersorganisaties.

Ondernemers gematigd tevreden over gebruik social media

Ondernemers die social media vaak inzetten geven gemiddeld een 6,7 voor de mate waarin zij tevreden zijn over de opbrengsten ten opzichte van de investering. Maar gemiddeld zijn ondernemers niet echt tevreden met het gebruik van social media: ondernemers die een of meer accounts hebben geven gemiddeld een 5,5. Dit blijkt uit het onderzoek 'Gebruik van social media door ondernemers' dat de Kamer van Koophandel samen met de Universiteit Utrecht heeft uitgevoerd onder het KvK-Ondernemerspanel. Uit het onderzoek blijkt dat niet alle ondernemers actief zijn op social media.

Bijna twee op de tien ondernemers zegt geen social media-account te hebben voor zakelijke doeleinden (19%). Social media worden hoofdzakelijk ingezet om de naamsbekendheid (80%) en zichtbaarheid (67%) te vergroten, in mindere mate ook om contact met hun klanten te onderhouden (31%).

Xcellent Vitaalste Bedrijf van de provincie Utrecht

ICT-dienstverlener Xcellent uit Amersfoort is dit jaar het Vitaalste Bedrijf van de provincie Utrecht. Voormalig zwemmer Pieter van den Hoogenband overhandigde de prijs vrijdag aan mt-lid Edwin van Korlaar. Volgens juryvoorzitter Van den Hoogenband investeert Xcellent het meest in het vitaal houden van zijn medewerkers. Het bedrijf heeft 75 medewerkers en ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren voor middelgrote organisaties. Ook de Kantoorspecialist uit Veenendaal en e-commercebureau Experius uit Utrecht waren genomineerd als Vitaalste Bedrijf van de provincie. De verkiezing is een initiatief van MKB-Nederland en ONVZ Zorgverzekeraar en wordt voor de vierde achtereenvolgende keer georganiseerd. Xcellent dingt later dit jaar mee naar de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement